Saturday, March 14, 2009

presentation!

haha! Jumaat lepasa aku ada presentation untuk subject design aku. tak penah-penah present ni. cuak gak. dengan menyiapkan sisa2 sketch, aku print atas OHP paper. malam sebelum presentation tu, aku prektis la 2 3 kali. boleh je. just kene atur dua tiga baris ayat sebab panjang sangat. lebih 4 minit. panjang tuh.. dengan bersemangat aku berjalan ke E6, kat dalam engineering building. pakai baju melayu unggu yang ina bagi, seluar poket banyak dan satu begpack national bank of new zealand. baru lepas solat jumaat so aku lambat sikit la gerak ke sane. da di maklumkan pun pasal tu. lagi pun presentation aku lambat g. jangan terlepas je sudeyh. ramai yang wat desing gila2. aku join senyum je. kalo lawak tu, memang lawak gile. wat bungee nak bunuh orang. hentak bungee kat wall of bricks. membunuh tuh. tapi dorang chill je. tak kesah. kate design. haha bile sampai turn aku, gelabah gak kat depan tu. nak cabut ketas OHP dari ketas putih tu and pastu aku letak atas OHP. ni detail presentation aku:
  1. kenalkan part2 dalam design. penting gak la sebab orang akan nampak lebih jelas ape yang aku cuba wat daripada terus terang macam mana dia berfungsi. tapi part ni makan masa. so kene cepat and padat.
  2. aku terang camne berfungsi. terang satu-satu. biar jelas. jangan sampai orang berkerut muka :D
  3. terangkan problem n pastikan ade penyelesaian. jangan terang masalah yang tak tau cmne nak selesaikan. nanti orang tanye, gelabah x leh jawab. haha
  4. additional features. tu tambah2 sniri gak la. bagi design tu menarik dan indah di pandangan mata.
  5. cost. jangan kecik sangat sampai nampak tak logik and jangan lebih sangat. mudarat.
mcm tu la basically.



aku ade gak beberapa tips mase present nak kongsi. kalo bagus, try je la.. kalo x bagus, bace je la.
  1. senyum selalu. selalu dengar kan? tapi betol. sebab tu yang wat anda nampak yakin. n audiences pun akan terhibur sebab anda tersenyum (walopun tengah gelabah cam nak pengsan)
  2. jangan cakap cepat sangat. nanti orang x paham.
  3. pastikan sebutan jelas. sebab ade je budak2 yang pakai english malaysia yang still sebut cara malaysia sampai lecturer xpaham. tak salah menambah accent dalam sebutan. hehe.. tu tambahan yang perlu.
  4. tengok muka audiences. kalo boleh, tengok mata dorang. biar dorang terase bende yang disampaikan adalah untuk dorang. bukan saje je nak cakap kosong kat depan tu.
  5. gunekan tangan sebaiknya. jangan sesekali masukkan tangan dalam poket. kalo da letih tu lain cerita la. tapi kalo leh, utilisekan tangan dengan sebaik mungkin. express yourself! masa tu la nak betul-betul bagi orang attracted dengan presentation kite. sebab tangan ni akan stimulate mata penonton untuk lebih fokus kepada anda! selain tu leh la cover neves tangan bergegar.
  6. jangan static je kat satu spot. bergerak sikit. jalan2 ke.
  7. just prepare yourself well. jangan terlepas point sampai nanti keciwa mase present. nampak tau kalo kuciwa kat depan audiences. :P
okeh! dah nak start wat kejerumah ni! selamat belajar!

p/s: lapar..

No comments: