Saturday, May 23, 2009

bodoh!


Daripada Abu Abdullah al-Nu’man ibn Basyer r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya.

Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya.

Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkaraperkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.(riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.)

haram.
kau telah melakukan satu dosa. kau langsur tidak khuatir, malah tidak berfikir, macam lembu saja merempuh masuk pagar orang. apa kau tidak punya otak sihat lagi, makhluk bodoh?

melangkah masuk ke daerah orang lain. kau telah memasuki daerah orang lain. bukan sahaja memasuki, malah cuba menguasai kawasan itu. tanpa izin tuan yang empunya tanah itu. memang patut diusir kau dari kawasan itu. diusir jauh moga kau tidak kembali. akan dipatah dan diremukkan kaki moga tidak kau melangkah, merangkak ke kawasan itu lagi.

tapi kawasan itu tak bertanda?

bodoh lagi bangang! kawasan itu ada pagar kan?
hei budak jahil, ketahuilah ada benda yang perlu kita rahsiakan. sampai masanya kelak, baru kawasan itu diisytiharkan menjadi milik orang, dibeli orang. yang kau cuba takluki itu kawasan syubhat. mengapa kau tidak berfikiran begitu?

tanah itu, tanah suci. tanah yang sedia memberi demi agama. masakan tanah itu tidak dijaga pemiliknya? pemiliknya pasti sayang akan tanahnya. apatah lagi dari penakluk hingusan macam kau. fikir, majied! fikir!

apa niat kau kemari, hingusan? kerna tanah ini? kalau kerna tanah ini, sia-sia usahamu. belajar lagi, bangsat! jauh beda mu dengan pemilik tanah ini. jauh sekali.

kembalilah ke tanah asal mu. betulkan niat mu. betulkan arah langkahanmu. jangan semborono melompat pagar tanah orang. bodoh namanya. tidak kenal erti batasan.

lari, kau!!!

jangan kembali lagi ke sini,

majied yang bodoh!!!

p/s: rahsiakanlah.. jangan perlu dibisik, disiar.

No comments: