Monday, May 25, 2009

dilemma


aku ingin jadi insan berjasa.
aku ingin jadi insan berguna.
mudah memberi dan mengajar.


namun aku tidak mampu mengubah diri yang hina.
aku terlekat antara mimpi dan nyata.
aku mengharap pada manusia.
meminta pada manusia.
sedang aku melupai, aku punya Dia yang Maha Mendengar.


aku tersekat antara lampau dan kini.
semuanya datang kembali.
mengejar aku dengan parang dan kapak, sedia membelah aku, biar bersegi.
biar dapat ku pilih cinta dan cita.
dapat ku puaskan hati ini dan hati mereka.
biar semua ketawa bahagia, sedang aku menderita sengsara.


namun aku hanya peminta sedekah di tepi jalan.
berdoa suatu hari memandu mercedes tanpa silu dan segan.
berharap pada apa yang dilempar padaku.
terkadang terkena kepala,
terkadang tajam menghentam dada.
bukannya mereka mengerti. aku yang tersepit.
di tengah dilemma diri yang kian menghimpit.


Ya Allah.. bantulah aku.
tunjukkan jalan yang benar bagiku.
agar tenang daku sebagai pengemis.
pengemis yang senang mengajar jua memberi.

No comments: