Tuesday, May 12, 2009

niat

Ahad tu, seperti biasa aku akan join usrah dengan brother Omar. Alhamdulillah.. dah lama tak jumpa membuatkan pertemuan kali ni menarik. walopun hanya sekadar 1 jam sahaja di luangkan dalam pengisian ilmu, banyak benda yang aku dapat.

pertamanya, bagaimana menjadikan seharian hidup kita sebagai satu ibadah? jawapan brother Omar senang je: mulakan semua pekerjaan yang dilakukan seharian tu, seperi makan ke, berak ke, jenjalan ke, belajar ke ikhlas kerana Allah swt. mudahan apa yang dikerjakan itu dikurniakan dengan ganjaran yang sepadan dengan nya.

keduanya, jangan jadi sekularist dalam kehidupan kita. andai semua benda dipisahkan dengan amalan mahupun ibadah, maka segala usaha untuk mengerjakan ibadah akan menjadi payah. contohnya kalau petang tu ada kelas mahupun lab yang panjang, maka solat itu menjadi payah kerana waktu lab mahupun kelas seolah-olah tidak mengizinkan. tetapi andai kita tak jadi sekularist, maka urusan beribadah boleh saja dilaksanakan di mana2. jangan pulak smpai menjama'kan solat pada masa yang tidak sepatutnya. seminggu sahaja dah ber-kali2 jama'nya. susah gak tu. macam makan pil. kalo tak sabar nk sehat, leh je makan 30 bijik sekali andai prescription ubat cakap ubat tu cukup untuk sebulan. natijahnya, insyaAllah sakit tu akan hilang, sekali dengan jiwa dan raga.

jadi, janganlah mengatakan ibadah itu susah. sedangkan agama itu tidak pernah menyusahkan penganutnya. hanya penganutnya yang menyusahkan diri sendiri kerna kurangnya kefahaman dan ilmu di dada mengenai agama, termasuklah saya :D

jadi, bak kata incik Napee, sediakan sedikit masa dalam hidup seharian untuk mentelaah buku mahupun ilmu agama. mudahan ia mampu membuka hati dan minda seterusnya memudahkan urusan kita kelak. insyaAllah..

p/s: manyak keja nak wat. tapi hepi sebab orang yang berhak dah mendapat 'kerusi'nya. memang berbaloi mesyuarat bawah pokok :P

No comments: