Thursday, May 28, 2009

haru exam

di dalam kesibukan menghadapi exam yang bakal menjelma 2 minggu lagi, aku selalu meluangkan masa membaca blog rakan-rakan sesama Canterbury dan juga sesama New Zealand.

sebelum sem ni berakhir, ada:
1
design asignment,
2
lab report
dan 2 homework mingguan
yang kene disiapkan. mudahan tenang hati ini menempuh alam exam itu nanti. banyak nak kene study ni :(


jadi untuk minggu exam yang mendatang, aku ada satu bende nak kongsi. bende ni memang tak best la kalau nak citer. tp bende ni selalu jugak la berlaku. so, rase nya perlu gak la disebut. sebab diri ini pun selalu gak wat.


__________________________________________________________________

solat

dari Napee(bukan nama sebenar) berkata: wahai Majied, nanti sampai satu masa akan datang satu kaum di kalangan kamu yang kuat ibadahnya, sering ke surau @ prayer room, meskipun sejuk membeku dan angin kuat berkitar di sekitar alam. kuatnya ibadah mereka seolah tiada lagi esok bagi mereka. jelasnya sebutan dalam bacaan solat mahupun al-Qur'an mereka seolah berbicara pada orang yang pekak lagi tuli. maka ketahuilah, masa itu, masa EXAM.
__________________________________________________________________

bila dipikir balik, memang bagus adanya minggu exam ni. suma jadi pious. Alhamdulillah. solat zuhur yang selalunya dalam 20 orang jemaah, meningkat kadang-kadang melebihi 153.725%. subhanAllah!


cuma yang tak best-nya, masa tu je la sume orang rajin dan kuat ibadahnya. apa kata, tahun ni, kita ubah ckit cara hidup kita. kuat beribadah bukan kerna esok ade paper 80% mahupun 5% sekali pun.

solat kita bukan kerana exam, ye sahabat sekalian.
ikhlaskan diri kerana Allah. biar nanti kita tenang dalam menempuh exam itu. biarpun exam tu berat, lagi memeningkan tapi kalo kita leh cuba berkomunikasi dengan
THE EXAMINER

of 'the examiners' dengan lebih ikhlas dan konsisten, insyaAllah,
PEMEGANG HATI

examiners dan juga diri kita akan memudahkan kita lulus dengan jaya nya nanti.


dan kejayaan itu adalah kejayaan dalam agama. kerna kita telah berjaya menjalinkan hubungan baik dengan Nya dan juga berjaya dalam pelajaran; salah satu tuntutan dalam Agama.


nah, bukankah itu sudah bagus? :D


Lillahi Ta'ala..

p/s: terharu membaca post seorang sahabat. syukran, ya 'ibu'.

No comments: