Monday, May 18, 2009

salam, Salam

hujan pagi ni seakan memahami hujan di hati. meskipun gerimis berisi ais2 kecil menghentam cermin depan kereta panduan Zafran, hati ku sudah banjir dengan ribut berisi salji melebat. pandangan sudah kabur di alam nyata, jelas di awangan. mengitar kembali lipatan memori yang hangat lagi terang sinarnya.

'assalamualaikum ustaz. sy majied', ujarku sambil menatap wajahnya.

salam berbalas.

'oh ini ke majied yang disebut-sebut itu?'. berseloroh, fikirku.

aku hanya tersengih, menafikan. tangan dilambai, menolak terjahan kata yang tidak ku akui kebenarannya. ustaz terus tersenyum.

mungkin aku kedengaran obses dengan ustaz, tapi sebetulnya, aku mahukan kata kata yang boleh menyedarkan aku dari tidurku. obses itu kata yang jahat, bagiku. seolah aku tidak mahu melepaskan walaupun sesaat, berjauhan dengan ustaz. bukan senang nak mendapat sumber yang boleh menjana keimanan.

kesian Hanafee, kerna kekurang sehatan atas eksiden yang tak disangka, tak leh nak melanjutkan masa bersama ustaz. nanti akau kongsikan bersamamu, teman. teman yang akan kurindui setelah kembalinya ke Malaysia nanti. adeh.. sedih ni.

ramai da nak lari, balik ke pangkuan. rasa menyesal tak menambah ilmu dengan sumber yang sudah terbungkang, terlentang di depan mata. Brother Omar pun da nak balik ke Mesir. seronok melihat orang yang berfiqrah berbicara dengan gembira selepas subuh, pagi ni. diskusi brother Omar dan ustaz, menggoda telinga memasang dan menterjemah (walaupun tak paham pape) dialog international ni. ye la.. dua2 fasih berbahasa arab. bukan arab biasa. arab dialek mesir! gembira! sebab Allah mentakdirkan aku menjadi penghubung mereka, bertemu di common room, meskipun untuk masa yang singkat. kenangan sepanjang hayat, aku labelkan di dalam hati.

hanafee, mudahan cepat sembuh.

moga ustaz kembali lagi ke mari, bersama kami.

salam, ustaz Salam..

p.s: aku sentiasa mengaminkan doa mu

No comments: